Τα χαΐρια μας εδώ.
Πολιτισμικό και κατ'ανάγκη πολιτικό παρατηρητήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Μαικήνας κατά κόσμο Γιώργος Λιγνός προερχόμενος απο τη γεννιά των μπουάτ και των πρώτων μαζικών φοιτητικών συνελεύσεων μετά τη δικτατορία, και ηθικός συναυτουργός σε πολλές απο τις ευγενείς πλάνες που κακοφόρμισαν με ευθύνη άλλων και μας έφεραν εδώ που φτάσαμε, πιστεύει σε όλα αυτά που μπορείτε να διαβασετε σε τουτο το βλογότοπο. Απεχθάνεται το ανεξέλεγκτο συναίσθημα αν και χολερικός απο φύση και φυσικά την καπηλεία του ανθρώπινου πόνου που οδηγεί τους πάσχοντες στην αγκαλιά των πάσης φύσης ψευδοπροφητών
Σύνδεσμοι


Δημόσια τέχνη - Ιδιωτική απόλαυση
1240 αναγνώστες
Τετάρτη, 24 Μαρτίου 2010
06:15

Αναφερθήκαμε στο προηγούμενο σημείωμα στο τριμερές σχήμα του πολιτισμού. Δημιουργοί, Διαμεσολαβητές και Αποδέκτες. Είπαμε ακόμα πως οσάκις το τριμερές αυτό σχήμα λειτουργούσε σαν διμερές τότε ο εκάστοτε τρίτος πόλος υπέφερε. Η πολιτιστική στασιμότητα που έχουμε σε μερικούς τομείς στην Ελλάδα, είναι αποτέλεσμα της υποταγής της πολιτιστικής διαδικασίας ( παραγωγής και προώθηση του πολιτιστικού προϊόντος) στην λογική της αγοράς. Τα αποτελέσματα γνωστά.

Αλλά ας γυρίσουμε πίσω. Ο Μαικήνας, όχι ο γράφων αλλά ο πραγματικός, ήταν μια μορφή που συνεδίαζε εν πολλοίς και τις τρείς ιδιότητες. Και δημιουργός και διαμεσολαβητής και αποδέκτης. Προφανώς βέβαια το σύστημα που είχε "χτίσει" δεν ήταν πραγματικά μαζικό ή δημόσιο. Μια μικρή βιογραφία σας την δίνω στο τέλος.

Στο μεσαίωνα έχουμε και εκεί προστάτες των τεχνών, μόνο που πρυτανεύει  ο κτητικός και  αυστηρά ιδιωτικός χαρακτήρας. Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα ήταν του Jean de Berry (1340- 1416) που ήταν γυιός του Φίλιππου του Ωραίου. Ως γνωστόν ο πατέρας του εισήγαγε την έννοια της χωριστής ατομικής (του βασιλιά) και κρατικής περιουσίας. Είχε βέβαια κάποια ελλείματα τα οποία τα κάλυψε αφού έκαψε τους Ναίτες ιππότες και δήμευσε την περιουσία τους. Ο τρίτος γυιός του (άρα απο αυτόν δεν περίμενε η οικογένεια και πολλά) ήταν μεγάλος προστάτης της τέχνης αλλά για αυστηρά προσωπική του χρήση. Μπορείτε να μάθετε κάτι παραπάνω για αυτόν στο site του Metropolitan Museum  http://www.metmuseum.org/toah/hd/berr/hd_berr.htm

Στην Αναγέννηση έχουμε όπως είναι γνωστό την άνθηση του φαινομένου. Οι Μέδικοι, εκτός απο ραδιούργοι και τραπεζίτες ήσαν και μεγάλοι προστάτες των τεχνών. Βέβαια είδσν μερικά απο τα πολύτιμά τους έργα (χειρόγραφα κλπ) να καίγονται απο τον Σαβοναρόλα στην περίφημη πυρά της Ματαιοδοξίας το 1497, αλλά νομίζω ότι τα κατάφεραν καλά μετά την επαναφορά τους στην εξουσία της Φλωρεντίας το 1498.

Ας πάμε λίγο βορειότερα, όπου οι άνθρωποι είναι πιο φλεγματικοί. Στην Βασιλεία της Ελβετίας. Πλούσια πόλη σε  στρατηγική εμπορική θέση. Ήδη απο τον 16ο αιώνα καλλιεργείται η ιδέα της δημόσιας συλλογής έργων τέχνης. Στην αρχή με ανοιγμα των ιδιωτικών συλλογών και μετά το 1661 ανοίγει η πρώτη δημόσια συλλογή ζωγραφικής και η οποία λειτουργεί απο τότε. Οι άρχοντες της πόλης έκριναν ότι η Τέχνη πρέπει να είναι και δημόσιο αγαθό. Μπορείτε να επισκεφθείτε ηλεκτρονικά την έκθεση αυτή στο Kunstmuseum της πόλης. http://www.kunstmuseumbasel.ch/en/kunstmuseum 

Ισως να είναι η πρώτη φορά που έχουμε ένα γνήσιο τριμερές σχήμα. Οι δημιουργοί που πλέον έχουν γίνει επώνυμοι (υπογράφουν τα έργα τους, έχουν ελευθερία), οι διαμεσολαβητές (οι άρχοντες της πόλης) και το κοινό. Κάπου εδώ ξεκινάνε όλα. Η έννοια της δημόσια παρεχόμενης τέχνης. Θα μου πείτε τι ήταν οι χορηγοί της αρχαίας Αθήνας. Έχετε δίκιο. Ας μείνουμε όμως στους νεώτερους χρόνους όπου, η οικονομική και εμπορική δραστηριότητα διαμορφώνει ένα άλλο πλαίσιο. Το θέμα των χορηγιών θα το εξετάσουμε σε άλλο σημείωμα.

Θα τα ξαναπούμε

Μαικήνας 

 

 

ΜΑΙΚΗΝΑΣ .(ο πραγματικός)

Ρωμαίος συγγραφέας και πολιτικός (69-68 π.Χ.). Γόνος ευγενούς οικογένειας, ήταν φίλος και σύμβουλος του Οκταβιανού. Πολέμησε στο πλευρό του στη μάχη των Φιλίππων και τον αντιπροσώπευε στη Ρώμη και στην Ιταλία, παρόλο που δεν είχε επίσημο αξίωμα. Όταν ο Αύγουστος στερέωσε την εξουσία του από τους αντιπάλους του, ο Μαικήνας αποτραβήχτηκε από την πολιτική και αφοσιώθηκε στη μελέτη και συγγραφή ποιητικών έργων, από τα οποία σώθηκαν μόνο μερικά αποσπάσματα, όπως "Προμηθέας", "Συμπόσιο". Άνδρας πλούσιος και εξαιρετικά μορφωμένος, έζησε περιτριγυρισμένος από συγγραφείς, ποιητές και καλλιτέχνες, που τους περιέβαλε με τη φιλία του και τους καλύτερους απ` αυτούς τους βοήθησε και τους προστάτεψε να διακριθούν, όπως το Βιργίλιο, τον Οράτιο, τον Προπέρτιο κ.ά. Η παρουσία του Μαικήνα. στο ρωμαϊκό χώρο έδωσε μεγάλη ώθηση στα γράμματα και στις τέχνες, γι` αυτό και το όνομά του χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα για να χαρακτηρίσει τους προστάτες των ανθρώπων της τέχνης.

 Και μια καλή είδηση Το φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου κάνει μεν περικοπές στην ποσότητα αλλά κατά γενική ομολογία των ανθρώπων του χώρου κρατάει την ποιότητα  http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1793345

Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Είμαστε πτωχευμένοι. Αλλοι λένε "μας πτώχευσαν" κι άλλοι "πτωχεύσαμε"
Εκτός απο τα λεφτά τελείωσαν τα ψέματα, τα άλλοθι, τα ελαφρυντικά και οι συμψηφισμοί
Τα θύματα πολλά. Πάνω απ όλα οι άνθρωποι. Ακολουθούν οι θεσμοί και οι δομές.
Είναι όμως μόνο θέμα χρημάτων;
Είναι όμως θέμα δομών;
Ή είναι θέμα τρόπου σκέψης ;
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις