Τα χαΐρια μας εδώ.
Πολιτισμικό και κατ'ανάγκη πολιτικό παρατηρητήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Μαικήνας κατά κόσμο Γιώργος Λιγνός προερχόμενος απο τη γεννιά των μπουάτ και των πρώτων μαζικών φοιτητικών συνελεύσεων μετά τη δικτατορία, και ηθικός συναυτουργός σε πολλές απο τις ευγενείς πλάνες που κακοφόρμισαν με ευθύνη άλλων και μας έφεραν εδώ που φτάσαμε, πιστεύει σε όλα αυτά που μπορείτε να διαβασετε σε τουτο το βλογότοπο. Απεχθάνεται το ανεξέλεγκτο συναίσθημα αν και χολερικός απο φύση και φυσικά την καπηλεία του ανθρώπινου πόνου που οδηγεί τους πάσχοντες στην αγκαλιά των πάσης φύσης ψευδοπροφητών
Σύνδεσμοι


ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ - Επιχειρηματικότητα και η τρέχουσα κουλτούρα μας.
1082 αναγνώστες
Δευτέρα, 3 Μαΐου 2010
13:52

 

 

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο είναι εδώ. Η Τρόϊκα είναι εδώ.

Μια νέα πραγματικότητα ξημέρωσε. Το λυκαυγές είχε κρατήσει πολύ αλλά δεν το είχαμε δεί. Τώρα λέξεις όπως "χαθήκαμε", "καταστροφή" και άλλές τέτοιες ακούγονται ολόγυρα. Εγώ θα σταθώ σε ένα μετασχηματισμό της  λέξης καταστροφή.

 

 

 

 

Ο όρος "Δημιουργική Καταστροφή" εισήχθη απο τον Αυστιακό φιλόσοφο, οικονομολόγο και οικονομομέτρη Joseph Schumpeter  (1883- 1950) ο οποίος έβλεπε την  Δημιουργική Καταστροφή σαν  αναγκαίο στάδιο της επιχειρηματικότητας, την οποία την έβλεπε σαν δύναμη δημιουργίας

 

 

 

" Το άτομο που επιχειρεί  (χρησιμοποιώ  επίτηδες την περίφραση αντι του ουσιαστικού)  επιδιώκει να αναμορφώσει ή να επαναστατικοποιήσει το μοντέλο (πρότυπο)  της παραγωγής εκμεταλευόμενος μια ανακάλυψη, ή πιο γενικά μια μη χρησιμοποιημένη τεχνολογική δυνατότητα για να παραχθεί ένα καινούργιο αγαθό ή να παραχθεί ένα παλαιό αγαθό με καινούργιο τρόπο,ανοίγοντας μια καινούργια πηγή προμήθειας υλών ή καινούργια διάθεση προϊόντων.  ... Η επιχειρηματικότητα όπως προσδιορίζεται βασικά συνίσταται στο να γίνονται πράγματα τα οποία γενικά δεν γίνονται στην συνήθη διαδικασία της δουλειάς".

 

 

 

 

Είναι φανερό ότι η έννοια της επιχειρηματικότητας όπως περιγράφεται παραπάνω δεν αφορά μόνο στον ιδιωτικό τομέα, όπου το κίνητρο είναι το κέρδος, αλλά και τον δημόσιο, και τον τρίτο τομέα. Δηλαδή τον Μη Κυβερνητικό - Μη Κερδοσκοπικό τομέα.  

Φυσικά ο χώρος του τρίτου τομέα νοσεί λόγω της μετατροπής του σε βραχίονα του δημόσιου,  αλλά είναι λιγώτερο ασθενής απο το δημόσιο τομέα.  Ο δημόσιος τομέας είναι ο μεγάλος ασθενής ο οποίος μεταδίδει τα συμπτώματα του στους άλλους.

Η ιδιωτική πρωτοβουλία με την εξάρτησή της απο το κράτος χάνει  τα δύο βασικά χαρακτηριστικά που είναι καθοριστικά για την ανάπτυξη της κοινωνίας συνολικώτερα: 

 

 

 Δημιουργικότητα

 

  Ευρηματικότητα

 

 Η δύο αυτές έννοιες είναι απούσες απο το δημόσιο. Δυστυχώς όχι μόνο δεν υπήρχαν ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης αλλά ούτε καν ποσοτικά.

 

 

 

Παράδειγμα :Μια ορχήστρα δεν αρκεί να έχει ένα σχετικά μεγάλο  ρεπερτόριο αλλά πρέπει και να το παίζει καλά. 

 

 

 Το θέμα της αξιολόγησης με ποιοτικά κριτήρια ήταν πάντα ταμπού σε όλη την Ελληνική κοινωνία. Η επιχειρηματικότητα, δηλαδή η διάθεση να επιχειρηθούν πράγματα είναι το ζητούμενο.  Δεν αρκεί να πάρεις μια παρτιτούρα και να παίξεις ένα μουσικό κομμάτι ή να πείς απέξω  το ρόλο σου σε ένα θεατρικό έργο, αλλά πρέπει να ερμηνεύσεις, δηλαδή να διαμεσολαβήσεις και να εισφέρεις κάτι, κατουσίαν να δημιουργήσεις.

 

 Παρομοίως  και στο χώρο της δουλειάς πρέπει να δημιουργήσεις.

 

 

 

Έχω βαρεθεί να βλέπω δασκάλους να δίνουν φωτοτυπίες του Σαβάλλα στα παιδάκια. Νηπιαγωγούς να δίνουν προτυπωμένα σχέδια στα νήπια. Καθηγητές να επαναλαμβάνουν την ίδια παράδοση μαθήματος  χρόνια λές και τίποτε δεν αλλάζει. 

Γκαρσόνια που όταν τους λές δεν θέλω τοστ ζαμπόν τυρί αλλά μόνο τυρί σου απαντάνε "Δεν ξέρω, μόνο αυτό έχουμε".

Ξενοδόχους  που δεν μπαίνουν στο κόπο να σου έχουν κουνουποκτόνο στο δωμάτιο και φρέσκο ψωμί στο πρωϊνό. Που  σου βάζουν το άθλιο πακετάκι του βουτήρου που αγοράστηκε πέρισυ.

Εστιάτορες που νομίζουν ότι το  "αλά μαρσάλα" είναι in. Εταιρίες που σου πουλάνε high tech εξοπλισμό αλλά δεν έχουν back up service. 

Ωδεία που δεν ντρέπονται να κάνουν γιορτές όπου τα  μισά παιδάκια παίζουν στο αρμόνιο.

Δημάρχους που να βραβεύουν το Μίκη Θεωδοράκη για τη προσφορά του στη μουσική. 

Καθηγητές της Σχολής Καλών Τεχνών που μανιερίστηκα πουλάνε χρωματισμένα αγάλματα σε πλουσίους των ΒΠ.

Εφοριακούς να φέρονται σαν βλάκες, εισαγγελείς να μην πράττουν το αυτονόητο,

Επωνύμους να κάνουν "στημένη" φιλανθρωπία και να βραβεύονται για αυτό.

Πολιτικούς να χρησιμοποιούν λυρικούς τόνους και αναφορές σε έπη.

Πολιτικούς να μιλάνε με δήθεν στόμφο και ορθά κοφτά κaι αδιαπραγμάτευτα.

Πολιτικούς να μιλάνε για έναν άλλο κόσμο που είναι εφικτός αλλά  αποδέχονται τον διορισμό των δικών τους στη Βουλή.

Πολιτικούς να ονειρεύονται μπριγάδες.

 Εχω βαρεθεί...

 

 

 

 

Και προσωρινά δεν ελπίζω

 

 

 

Ο ΜΑΙΚΗΝΑΣ

Σχόλια

03/05 17:45  nhad
Καταπληκτικό άρθρο. Ιδίως το τέλος με άφησε άφωνο. Μία παράθεση προτάσεων, η μία καλύτερη από την άλλη. Με κορυφαία ίσως την αντίληψη των δημάρχων για τον τρόπο συνεισφοράς τους στον πολιτισμό.
03/05 18:28  periscopio
5*
Πολύ καλό! Με βοηθάτε στη δουλειά μου...
Δουλέυω με νέα παιδιά 18-21 χρ.
Τα έχουν χαμένα με αυτά που συμβαίνουν.

-Ειχα τελευταία βρεί ενα site (ίσως από σας ?, δεν θυμάμαι..) creativity at work και στην Καθημ. της Κυριακής πληροφορήθηκα για το AIESEC.gr

Μου επιτρέπετε να χρησιμοποιήσω και το κείμενό σας στο αυριανό μάθημα??
03/05 18:57  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Δεν είναι δυνατό να συγκρατηθώ φίλτατε Γ. και εν μέσω επιδοκιμασιών σου να μιζεριάσω:
Πέρυσι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (η ομάδα εκπαίδευσης της Επιτροπής προτύπων κ.λπ.) ετοίμασε ένα "εμπνευσμένο" υλικό ευαισθητοποίησης των μαθητών Γυμνασίου στα "Πρότυπα και Προτυποποίηση".
1. "Καλλιτεχνημένο" φυλλάδιο (από Ερασιτέχνη Μεταλλειολόγο - Μεταλλουργό Μηχανικό).
2. Κείμενο οδηγιών προς τους διδάσκοντες "Τεχνολογία", ώστε να κάνουν παρουσίαση στο μάθημα.(δεν γράφω χαρακτηρισμό, διότι είναι πόνημά μου, αναφέρω απλώς ότι ζητήθηκε η μετάφραση και χρήση του εις την αλλοδαπή από κύκλους της Ε.Ε.).
3. Πρότυπο μάθημα - παρουσίαση την οποία ο γράφων προσεφέρθη να κάνει πιλοτικώς σε 10 Γυμνάσια.

Το Υπουργείο Παιδείας επικρότησε το propject και ουδέν έπραξε...

(συνεχίζεται)
03/05 19:07  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Εν τω μεταξύ η "ομάδα" (εθελοντών) προχώρησε και διεπίστωσε ότι διεθνώς το θέμα παρουσιάζεται δημιουργικά (σαν "παιχνίδι") σε επίπεδο Δημοτικού. Αναζήτησε εκπαιδευτικό υλικό και το μετέφερε (προχείρως) εις την ελληνική πραγματικότητα.
Ως υπεύθυνος της ομάδας έχω αναλάβει την υπευθυνότητα να επικοινωνήσω με το "νέο Υπουργείο" και να προωθήσω την ιδέα. Ουδέν έχω πράξει, διότι 2η "πόρτα" δεν την αντέχω ψυχολογικά...
Το αρχικό υλικό είναι διαθέσιμο για όποιον /α ενδιαφέρεται, καθώς και η δέσμευσή μου για πιλοτική παρουσίαση, όπου υπάρξει ενδιαφέρον.
03/05 19:08  Μαικήνας
Αγαπητοί φίλοι με τιμάτε.
Φίλτατο περισκόπιο φυσικά και είστε ελεύθερο να το χρησιμοποιήσετε.
Αλλωστε ο χώρος των blogs, κατά την γνώμη μου, δεν καλύπτεται απο τον νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας 2121 http://www.yppo.gr/files/g_1939.pdf με την έννοια ότι αποτελεί την δημόσια έκφραση γνώμης. Αλλωστε ο σκοπός είναι ιερός.
Θα χαρώ να μάθω αντιδράσεις.
Ναι το Creativity at work το είχα αναφέρει στο blog μου στις 22 Απριλίου http://maecenas.capitalblogs.gr/listArticles.asp?pg=2&pgsize=5 Σας ευχαριστώ
03/05 19:11  Μαικήνας
Τριαντάφυλλε μπορούμε να παρουσιάσουμε το project εδώ σαν υποστηρικτικό του Creativity at work;
03/05 19:22  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Θα πάρω την τυπική έγκριση από την Επιτροπή του ΤΕΕ και θα το κάνουμε!
03/05 19:27  Μαικήνας
Περιμένω. Σε λιτή μορφή παρακαλώ.
03/05 19:35  periscopio
Σας ευχαριστώ και θα ενημερώσω όταν θα έχω νέα.
Για την ώρα σκέφτομαι ΠΩΣ θα σερβίρω τις πληροφορίες ώστε να πιάσουν τόπο.

@ κ. Κατσαρέλη,
σχετικά μέ όσα αναφέρετε, η διαδικασία μάθησης "σαν παιχνίδι" μοιάζει πολύ με τις ανάλογες αίθουσες (για διαφορετικές ηλικιακές ομάδες) που υπάρχουν στο Τεχνολογικό Πάρκο του Παρισιού, στη Villette.
Επιτρέψτε μου να σας πώ, να στείλετε mail στην Υπουργό. Στο Ελλαδιστάν μόνο έτσι υπάρχουν κάποιες πιθανότητες.
03/05 20:00  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
@periscopio
Δυστυχώς δεν έχω επισκεφτεί τη Vilette*
Έχω παραμείνει εις το Palais de la Decouverte, ως μαθητής Λυκείου (πλησίον των Βερσαλλιών) κατά τη δεκαετία του 60...
Ίσως ακολουθήσω τη συμβουλή σας (mail προς τη συνάδελφό μου ΠΜ Υπουργό).
Σας ευχαριστώ και σας παρακάλώ να με αποκαλείτε απλώς 30φυλλο.
* Η συνιδιοκτήτρια του βλοκίου "Νυχτερίδα" - Μυρσίνη Κ. είχε παρακολουθήσει ως μαθήτρια Λυκείου της Ελληνογαλλικής Σχολής δεκαήμερο σεμινάριο <εκεί>, θα τη ρωτήσω όταν επανακαταστηθεί η επικοινωνία με τον κόλπο της Σύρτης, όπου εργάζεται.
03/05 20:23  Μαικήνας
Χαίρομαι που ο βλογότοπός μου είναι τόσο ευλογημένος ώστε να συνομιλούν μεταξύ τους διακεκριμένοι βλογεροί.
03/05 21:06  periscopio
30φυλλε,
χαίρομαι πολύ για τη συνομιλία.
Για την ιστορία ...ήμουν και εγώ εκεί... (rue de Rennes) 79-82 για μεταπτυχιακό.

Σας προτρέπω να επισκεφθητε τη Villette.
Το στήσιμό της δείχνει το έμπρακτο ενδιαφέρον ενός κράτους για την ποιότητα των πολιτών που θέλει κλπ.κλπ Είναι εντυπωσιακή.

Καλό σας βράδυ!



Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Είμαστε πτωχευμένοι. Αλλοι λένε "μας πτώχευσαν" κι άλλοι "πτωχεύσαμε"
Εκτός απο τα λεφτά τελείωσαν τα ψέματα, τα άλλοθι, τα ελαφρυντικά και οι συμψηφισμοί
Τα θύματα πολλά. Πάνω απ όλα οι άνθρωποι. Ακολουθούν οι θεσμοί και οι δομές.
Είναι όμως μόνο θέμα χρημάτων;
Είναι όμως θέμα δομών;
Ή είναι θέμα τρόπου σκέψης ;
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις