Τα χαΐρια μας εδώ.
Πολιτισμικό και κατ'ανάγκη πολιτικό παρατηρητήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Μαικήνας κατά κόσμο Γιώργος Λιγνός προερχόμενος απο τη γεννιά των μπουάτ και των πρώτων μαζικών φοιτητικών συνελεύσεων μετά τη δικτατορία, και ηθικός συναυτουργός σε πολλές απο τις ευγενείς πλάνες που κακοφόρμισαν με ευθύνη άλλων και μας έφεραν εδώ που φτάσαμε, πιστεύει σε όλα αυτά που μπορείτε να διαβασετε σε τουτο το βλογότοπο. Απεχθάνεται το ανεξέλεγκτο συναίσθημα αν και χολερικός απο φύση και φυσικά την καπηλεία του ανθρώπινου πόνου που οδηγεί τους πάσχοντες στην αγκαλιά των πάσης φύσης ψευδοπροφητών
Σύνδεσμοι


ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ και ΔΙΑΠΟΜΠΕΥΣΗ
989 αναγνώστες
Παρασκευή, 14 Μαΐου 2010
10:53

Δεν είμαι διαφορετικός. Και εγώ αναγκάσθηκα να λαδώσω αλλιώς ακόμα θα τραβιόμουνα, ή η μητέρα μου θα είχε πεθάνει. Κι εγώ έκανα την πάπια όταν ο γιατρός καταφανώς έκλεβε το κράτος. Και εγώ δεν ζήτησα απόδειξη απο τον φροντιστή που προετοίμαζε την κόρη μου για τις πανελλαδικές.

Τα παραδείγματα άπειρα. Συνένοχος εκών ή άκων; Δεν έχει νόημα να απαντηθεί το ερώτημα.

Ομως δεν μπορώ να μην εκφράσω ένα σκεπτισκισμό και να σας πάω πίσω σε άλλες στιγμές τις ιστορίας για να θυμηθούμε πως η διαπόμπευση ήταν απο αρχαιοτάτων χρόνων ένα εργαλείο με το οποίο η εξουσία συμμαχούσε με τον απλό λαό. Τα όρια ανάμεσα στο φρονιματισμό και τον εκφοβισμό πολλές φορές ήταν δυσδιάκριτα.

Εγώ προκρίνω την χωρίς φανφάρες εφαρμογή του νόμου.

Ας θυμηθούμε λοιπόν

Νόμος 4000 περί Τεντυμποϊσμού 1958 κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή. Όχι και πολύ μακριά ε;

Γαλλία μετά την απελευθέρωση. Δεν δικάστηκε απο δικαστήριο. Διαπομπεύθηκε επειδή είχε σχέση με Γερμανό.

Επίσης στο Βυζάντιο:

 τους κλέφτες, τους δειλούς, τους μέθυσους, τους μοιχούς, τους προδότες και άλλους, είτε ήταν απλοί πολίτες είτε εξέχουσες προσωπικότητες, τους διαπόμπευαν.
Η διαπόμπευση ήταν περιαγωγή του τιμωρουμένου συνηθως καθισμενου αναποδα σε ενα γαιδαρο.
Η περιαγωγη αυτη λεγονταν και συγυρισμα. Η εκφραση 'θα σε συγυρίσω' σημαινει θα σε διαπομπευσω και οχι 'θα σε τακτοποιησω' οπως πιστευουν οι περισσοτεροι. Στο μεσαιωνα και ιδιαιτερα στην Κρητη λεγονταν και γιβεντισμα (κατα Ανδ. απο το γαλλικο μεσαιωνικο gibet=σταυρος, ενω κατα Ξανθ απο το τουρκικο güvenmek=εξευτελίζω ) πρβλ. γιβεντισμένη
Η διαπόμπευση σε πλατείες και δρόμους ήταν από τα πιο αγαπημένα θεάματα των βυζαντινών.Είναι αυτό που λέμε "είδα τις πομπές σου", και ο χαρακτηρισκος καποιου ως "μπομπή" .
Πράξη πρώτη: Τα Προκαταρτικά
Η διαπομπευση ειχε νομικο ερισμα. Οι ποινες που προεβλεπαν οι Νεαρες του Ιουστινιανου και που τις βρισκουμε και στην Εξάβιβλο του Αρμενοπούλου αναφεραν : "τυπτομενος και κουρευομενος, εξοριζεσθω" [Αρμ passim] αλλα και [Αρμ 350] "κουρά και πομπή σοφρωνιζεσθαι" .
Η καμπανα της εκκλησιας σημαινε για την συγκεντρωση του πληθους (πρβλ. του "βαρεσαν, ή του εριξαν, καμπανα"). Πολλες φορες η κληση για συγκεντρωση του φιλοθεάμονος κοινου γινοταν με βουκινο ('το εκανε βουκινο').
τα υπόλοιπα στο blog
     http://greeksurnames.blogspot.com/2009/03/blog-post_14.html

και απο το μύθο

 

Ποιά είναι αυτή; Μα η Λαίδη Γκοντίβα, (Lady Godiva) 1040- 1080, το μοναδικό παράδειγμα στην ιστορία ( δυστυχώς μάλλον είναι μύθος) όπου άρχοντας αντέστρεψε την έννοια της δημόσιας διαπόμπευσης προκειμένου να υπηρετήσει έναν ανώτερο σκοπό. Ίππευσε γυμνή τους δρόμους του Coventry προκειμένου να αναγκάσει τον συζυγό της να μειώσει τη φορολογία του λαού.  Είναι όμως έτοιμοι οι πολιτικοί μας για τέτοιες θυσίες του εγώ τους και της περσόνας τους; 

ΜΑΙΚΗΝΑΣ

 

Σχόλια

14/05 11:40  nhad
Άψογος.
Στα "ου φωνητά των Βυζαντινών" (αν θυμάμαι καλά ήταν ο όγδ0ος τόμος του καταπληκτικού συγγράμματος του Φαίδωνος Κουκουλέ "Βυζαντινών βίος και πολιτισμός"), περιγράφονται διάφορες μέθοδοι διαπόμπευσης, οι οποίες συχνά συνοδεύονταν και από ακραίες σωματικές τιμωρίες.
Είχα γράψει και εγώ κάτι σχετικό στις συζητήσεις:
http://www.capital.gr/messages/showTopic.asp?id=297445&threadid=297359
14/05 12:03  Μαικήνας
Σωστό το σχόλιό σας. Βέβαια και εκεί είχε αποδοθεί δικαιοσύνη αλλά με ποιό τρόπο;
Αυτό μας πάει πολύ πιο πέρα απο την έννοια της ευνομούμενης πολιτείας.
Παρακινήθηκα όταν μου ήρθε ένα μύνημα συνοδευτικό μιας φωτο απο εκτέλεση δι απαγχονισμού στο Γουδί που έλεγε¨"μου μπαίνουν ιδέες". Κινούμαστε ήδη στα όρια της νόμιμοποιημένης κοινωνικής εκτροπής. Φοβούμαι.
14/05 15:09  ΑΝΗΣΥΧΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ
Πολύ ωραίο το άρθρο.

Αν δεν κάνω λάθος στο βυζάντιο κόβανε και μύτες, ενώ από την όλη διαδικασία του "συγυρίσματος" κατάγεται και η περίφημη μούτζα, αφού οι πολίτες μούτζωναν (χωρίς όμως να έχω αντιληφθεί ακόμα τι έννοια είχε η χειρονομία αυτή) τους διαπομπευόμενους.
14/05 15:12  ΑΝΗΣΥΧΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ
Συμμερίζομαι απόλυτα τους φόβους σας.

Σχετικά έγραψα εχθές... http://ainatem.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=24947&blid=287
14/05 15:17  Μαικήνας
Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με τα όσα γράψατε.
14/05 15:43  χορδιστής συναισθημάτων
http://www.youtube.com/watch?v=-HXjskb2EMY&feature=PlayList&p=44A3953B5B28B941&playnext_from=PL&playnext=1&index=28
για την δεκάτη του καρφώματος μάθατε
πισεύω...
~~~@~~~
14/05 17:44  Μαικήνας
χορδιστής συναισθημάτων
Με αποσβολώσατε
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Είμαστε πτωχευμένοι. Αλλοι λένε "μας πτώχευσαν" κι άλλοι "πτωχεύσαμε"
Εκτός απο τα λεφτά τελείωσαν τα ψέματα, τα άλλοθι, τα ελαφρυντικά και οι συμψηφισμοί
Τα θύματα πολλά. Πάνω απ όλα οι άνθρωποι. Ακολουθούν οι θεσμοί και οι δομές.
Είναι όμως μόνο θέμα χρημάτων;
Είναι όμως θέμα δομών;
Ή είναι θέμα τρόπου σκέψης ;
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις