Τα χαΐρια μας εδώ.
Πολιτισμικό και κατ'ανάγκη πολιτικό παρατηρητήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Μαικήνας κατά κόσμο Γιώργος Λιγνός προερχόμενος απο τη γεννιά των μπουάτ και των πρώτων μαζικών φοιτητικών συνελεύσεων μετά τη δικτατορία, και ηθικός συναυτουργός σε πολλές απο τις ευγενείς πλάνες που κακοφόρμισαν με ευθύνη άλλων και μας έφεραν εδώ που φτάσαμε, πιστεύει σε όλα αυτά που μπορείτε να διαβασετε σε τουτο το βλογότοπο. Απεχθάνεται το ανεξέλεγκτο συναίσθημα αν και χολερικός απο φύση και φυσικά την καπηλεία του ανθρώπινου πόνου που οδηγεί τους πάσχοντες στην αγκαλιά των πάσης φύσης ψευδοπροφητών
Σύνδεσμοι


Η ειρωνεία των θεμάτων της έκθεσης ή αλλιώς τα μυνήματα της εξουσίας
1085 αναγνώστες
Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010
09:14

Εχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να θυμηθούμε τα θέματα της έκθεσης των Πανελλαδικών εξετάσεων. Νομίζω ότι είναι πασιφανές ότι τα εκαστοτε θέματα αποκαλύπτουν πράγματα που θα ήθελε να πεί η εκάστοτε εξουσία, όχι μόνο στους νέους αλλά και στην κοινωνία γενικώτερα. Αν τα θυμηθούμε μαζί με το κλίμα της εποχής αλλά και τις τρέχουσες πολιτικές καταστάσεις και επιλογές καταλαβαίνουμε ότι η διαδικασία αυτή δεν είναι κενή ιδεολογικού περιεχομένου.

Προχθές μίλησα για τη θλίψη που μου επροκάλεσε η ειρωνία του θέματος των Πανελλαδικών εξετάσεων. Όπως έγραψα αποτελεί πεποίθησή μου ότι τα όρια ανάμεσα στον πολιτισμό ( είτε με τη στενή είτε την ευρεία εννοιά του) και στην παιδεία (είτε μιλάμε για μόρφωση είτε για εκπαίδευση)  είναι πολύ κοντά. Οι δύο περιοχές δεν τέμνονται απλά, δεν επικαλύπτονται αλλά αποτελούν ένα οργανικό σύνολο.

Μιλώντας για παιδιά και νέους όπου το αιμα που βράζει, το συναίσθημα που ξεχειλίζει, το αδιαπραγμάτευτο αίσθημα του δικαίου κυριεύει τη σκέψη ας αναρωτηθούμε τι τους ωθεί στην αντιστροφή των παραπάνω και στην ψυχική τους απίσχνανση και στη παραίτηση απο κάθε προσπάθεια δημιουργίας και πίστης σε ένα καλύτερο αύριο;

Τους ειρωνευόμαστε. Τους λέμε άλλα αντ΄άλλων. Υπάρχει μια διάχυτη κουλτούρα "δήθεν". Μια υποκρισία.  Ο λόγος της εξουσίας, δηλαδή της κοινωνίας των ενηλίκων είναι απελπιστικά φαιδρός.

Σας παραθέτω τα θέματα των εκθέσεων απο το 2000 μέχρι το 2009. Δείτε τα μέσα στην ευρύτερη εικόνα. Υιοθετείστε για μια στιγμή την διαίρεση της κοινωνίας σε εφήβους και ενήλικες. Και τότε θα καταλάβετε πολλά.

 

ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΗΣ

 

 2000

Τώρα που έφτασε η στιγμή της αποφοίτησης σας από το Λύκειο, αξιοποιώντας τις εμπειρίες της σχολικής σας ζωής, να γράψετε μία επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας, στην οποία να διατυπώνετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για τις αλλαγές που θα θέλατε να γίνουν στο σχολείο, προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.

(500 - 600 λέξεις).

Αμάν πιά με αυτή την εμμονή στο δήθεν διάλογο με την εξουσία που ακούει."Κάτσε καλά κάτσε καλά Γεράσιμε" Γνωρίζω σχολείο όπου αμέσως μετά την επίσκεψη του κυρίου της κυρίας Υπουργού και τη συζήτηση που είχε με τους μαθητές αποφασίστηκε κατάληψη.

 

2001

Σας δίνεται η ευκαιρία, με αφορμή μια πολιτιστική εκδήλωση του σχολείου σας, να συναντήσετε έναν διανοούμενο. Ποιες σκέψεις σας θα του εκθέτατε σχετικά με το πώς πρέπει να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που απασχολούν σήμερα τη

νεολαία; (Να καταγράψετε τις σκέψεις σας αυτές σ' ένα δοκίμιο πειθούς 500-600 λέξεων, το οποίο θα του επιδώσετε κατά τη συνάντησή σας.)

"...σαν τους τριγύρω σκηνοθέτες που οδηγήσαν μια γενιά στα πιο βαθιά χασμουρητά"  Δ. Σαββόπουλος 

 

2002

Πληροφορηθήκατε από τον ημερήσιο τύπο ότι σε ερευνητικό

κέντρο πρόκειται να γίνουν πρωτοποριακά πειράματα Γενετικής

και προβληματιστήκατε για τη χρήση των αποτελεσμάτων τους.

Να γράψετε ένα άρθρο για το περιοδικό του σχολείου σας, στο

οποίο να εκφράσετε τις ανησυχίες σας για ενδεχόμενη κακή

εφαρμογή της γνώσης και να τονίσετε με επιχειρήματα ότι είναι

αναγκαίο η επιστήμη να βρίσκεται διαρκώς στην υπηρεσία του

ανθρώπου. (500-600 λέξεις)

και ολίγος ουμανισμός

 

2003

 

Ως μέλος του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του Λυκείου σου εκπροσωπείς τους συμμαθητές σου σε μια εκδήλωση της περιοχής σου που έχει ως θέμα το φυσικό περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Να διαμορφώσεις μια εισήγηση με την οποία θα παρουσιάσεις τις επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης στον άνθρωπο και το φυσικό περιβάλλον προτείνοντας και τρόπους αντιμετώπισής

τους. (500-600 λέξεις).

Δημοκρατικές διαδικασίες και περιβάλλον.Οι εμμονές της τότε κυβέρνησης.  Αλλωστε οι Ολυμπιακοί  αγώνες επιβάλλουν συνοπτικές διαδικασίες και ωραίες εικόνες.

 

2004 

Ως τελειόφοιτος να γράψεις ένα άρθρο 400 - 500 λέξεων για την τοπική

εφημερίδα. Στο άρθρο αυτό, με βάση τη σχολική εμπειρία, να αναφέρεις τι προσφέρει το σχολείο για την αντιμετώπιση του καθημερινού καταιγισμού των πληροφοριών και την ένταξη των τελειοφοίτων στην κοινωνία. Ποιες αλλαγές θα πρότεινες για τη βελτίωση αυτών των προσφορών του σχολείου;

Μονάδες 50

Άντε πάλι με αυτή την εμμονή να γράφουν τα παιδιά σε τοπική εφημερίδα. Η δημοκρατία όταν γίνεται διδακτισμός δεν διαφέρει απο την Εθνική Ηθική Διαπαιδαγώγηση άλλων εποχών. Κι έπειτα γιατί να προτέινει; Μήπως θα τον ακούσουν; 

 

2005   

 

Στα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα μειώνονται σταδιακά οι χώροι

ομαδικής ψυχαγωγίας και άθλησης. Στο πολιτιστικό κέντρο του δήμου

σας καλείστε, ως εκπρόσωπος των μαθητών και χρήστης αυτών των

χώρων, να επισημάνετε σε μια ομιλία σας 500-600 λέξεων τη σημασία

του ομαδικού παιχνιδιού στην ψυχική και σωματική διαμόρφωση και στη μελλοντική κοινωνικοποίηση των εφήβων.

 

 Αξιοθαύμαστη η ευαισθησία και η οξυδέρκεια της Νέας Δημοκρατίας. Το ομαδικό παιχνίδι ήταν αυτό που έλλειπε. Συνεχίζεται η αναφορά στις δημοκρατικές διαδικασίες.

 

2006

Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου σας πραγματοποιείται εκδήλωση για παιδιά που προέρχονται από περιοχή της χώρας η οποία έχει πρόσφατα πληγεί από φυσική καταστροφή. Εκεί έχετε κληθεί ως εκπρόσωπος του σχολείου σας να απευθύνετε σύντομη ομιλία. Τι θα αναφέρατε σχετικά με την ψυχική δύναμη που απαιτείται για να αντιμετωπίσουν τα παιδιά αυτά με αισιοδοξία το μέλλον τους; Με ποιους τρόπους, κατά τη γνώμη σας, θα μπορούσε η Πολιτεία να συμβάλει στην ανακούφισή τους; Η ομιλία σας δεν πρέπει να ξεπερνά τα 10΄ (500-600 λέξεις).

 Τηλεπάθεια; Προετοιμαζόντουσαν για τις πυρκαγιές του 2007 

 

2007

Σε μια εποχή με μεγάλο έλλειμμα ανθρωπιάς έχει σημασία να

οργανώνονται εκδηλώσεις που βοηθούν όσους συνανθρώπους

μας το έχουν ανάγκη. Να γράψετε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας, όπου θα εξηγείτε γιατί πρέπει να στηρίζονται τέτοιες προσπάθειες. Παράλληλα, να αναφερθείτε στη συμβολή της παιδείας στην καλλιέργεια της ανθρωπιστικής συνείδησης, ιδιαίτερα των νέων (500-600 λέξεις).

 Ολίγη φιλανθρωπία και ένα ευγενές κάλεσμα στην φιλαλληλία αλλά λιμαρισμένο. Κατά τα άλλα οργίαζαν οι χορηγείες σε "ημέτερες" ΜΚΟ 

 

 

2008

Ο Δήμος σας διοργανώνει μια εκδήλωση με θέμα την παράδοση. Ως εκπρόσωπος της μαθητικής σας κοινότητας αναλάβατε τη σύνταξη ενός κειμένου που θα εκφωνηθεί στην εκδήλωση. Σ’ αυτό να αναφέρετε τις αιτίες για τις οποίες πολλοί νέοι σήμερα έχουν απομακρυνθεί από την παράδοση και να προτείνετε τρόπους επανασύνδεσής τους με αυτήν (500-600 λέξεις).

Εντελώς κουφό.  Θα απαντούσα: "Μία απο τις αιτίες που οι νέοι έχουν απομακρυνθεί απο την παράδοση είναι που δεν έχουν δεί τον πρωθυπουργό τους να χορεύει τσάμικο". Ενώ ο τότε επερχόμενος πρωθυπουργός είχε δείξει την κλίση του σε λαϊκούς έστω χορούς (ζεϊμπέκικο)

 

 

2009

Συχνά παρατηρείται πολλοί μαθητές να καταστρέφουν τα σχολικά τους βιβλία στα προαύλια των σχολείων κατά το τέλος του σχολικού έτους. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα να αιτιολογήσετε το παραπάνω φαινόμενο και να αναφερθείτε στους τρόπους που θα συμβάλουν στην αρμονική συνύπαρξη του βιβλίου με τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης (500-600 λέξεις).

Βαθιά νυχτωμένη αυτή η απερχόμενη κυβέρνηση. Εδώ κάηκε ολόκληρη Αθήνα και αυτοί συσχετίζουν την καταστροφή των βιβλίων σαν φαινομένου βίας με την ύπαρξη των computers. Άλλωστε αυτοί μοίραζαν μετά μανίας computer στους νέους που αρίστευαν. Δυό φορές πήραμε στο σπίτι τέτοιο δώρο μαζί με τη συνοδευτική επιστολή, που διατυμπανιζε το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού προσωπικά κλπ!!!

 

 

Τελειώνοντας σας παραθέτω ένα κείμενο γραμμένο απο μια εκπαιδευτικό.

 

Η σχολική εκπαίδευση μοιάζει πολύ με ένα μοντέρνο βουστάσιο. Στις σύγχρονες εγκαταστάσεις των μονάδων παραγωγής βοοειδών σκοπός, όπως επιβάλλει η μαζική παραγωγή, είναι ο εφοδιασμός της αγοράς με επαρκείς ποσότητες κρέατος. Τα βόδια μεγαλώνουν περιορισμένα σε ασφυκτικά στενό χώρο, έτσι ώστε να κινούνται ελάχιστα και να παχαίνουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, και μεγαλώνουν με όλους τους κανόνες της υγιεινής, κατά τους κανόνες του διεθνούς εμπορίου. Όχι μόνο εμβολιάζονται, προς αποφυγήν επιδημιών και άλλων επικίνδυνων μεταδοτικών ασθενειών, αλλά και παρακολουθούνται συνεχώς από εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε αλλαγή της καλής κατάστασής τους. Ιδιαίτερη αξία για την ποιότητα του κρέατος έχει η σωστή διατροφή τους που γίνεται με ζωοτροφές επιστημονικά ελεγμένες, σε κάποιες περιπτώσεις γενετικά τροποποιημένες, που εξασφαλίζουν όμως γρήγορη συσσώρευση λίπους και ταχεία ανάπτυξη. Η θανάτωση γίνεται προγραμματισμένα με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και με συνοπτικές διαδικασίες από ψύχραιμους δήμιους που γνωρίζουν καλά ότι θάνατος δεν υπάρχει, παρά μόνον μετατροπή του σφάγιου σε προϊόν...          Η εκπαίδευση θρέφει τον νέο με μεγάλες ποσότητες πληροφοριών, επίσης τον μπουκώνει  με τροποποιημένα αποσπάσματα ιστορικής συνείδησης αλλά, πρωτίστως, επιβάλλει την αποστήθιση όλων των manual της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής αιτιοκρατίας.  Αν, κατά τη διάρκεια της εξαετούς διαδικασίας, παρατηρηθεί δυσκαμψία του αισθήματος και συρρίκνωση του πνεύματος, αυτό, όπως στα κρέατα, δεν επηρεάζει τη λειτουργικότητα  του προϊόντος. Επηρεάζει, ίσως, μόνον τη γεύση, πράγμα το οποίο συνηθίζεται.

 

Απο το blog «Μπουκάλι στη θάλασσα» μιας παλιάς φίλης εκπαιδευτικού, ηθοποιού και ολίγον μουσικού.

 http://boukalistithalassa.blogspot.com/2010/05/blog-post_18.html

 

 

Συναισθηματικά πικρή  παρουσίαση της εκαπαιδευτικής διοδικασίας με μεγάλη δόση αλήθειας. Η μοναδική μου ένσταση αφορά το «αποστήθιση όλων των manual της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής αιτιοκρατίας.»

Της δήθεν αιτιοκρατικής σκέψης θα έλεγα εγώ. Τα χάλια που ζούμε δεν έχουν να κάνουν με την υποταγή της δημιουργικής σκέψης στο βωμό του κέρδους αλλά στο βωμό του εύκολου κέρδους, της αρπαχτής και της βολής.

Αλλά και της απελπιστικά συμβατικής σκέψης των κρατούντων    

 

 

Σας ασπάζομαι 

 

ΜΑΙΚΗΝΑΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

Σχόλια

19/05 18:45  GIASEMI
κύριε ΜΑΙΚΗΝΑ,
βλέπω συνεχίζετε το έργο σας
και χαίρομαι γι'αυτό μπορεί να μη σας σχολιάζω πάντα σας διαβάζω όμως και αυτή η ευαισθησία που βγαίνει απο το λόγο σας είναι σπάνια...
19/05 19:29  Μαικήνας
Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια
Οπως άλλωστε είπα σε φίλο απαντώντας σε σχόλιο του στο προηγούμενο κείμενό μου , δεν ήταν καπρίτσιο. Ήταν μια βαθύτατη κρίση απαισιοδοξίας την οποία αφελώς ίσως εξέφρασα δημοσίως. Όμως οι καιροί ου μενετοί. Σκέφτομαι άλλωστε να σπάσω τον κανόνα ένα κείμενο την ημέρα ή τις δύο μέρες και να το κάνω 2 κείμενα την ημέρα, αφόσον το απαιτούν οι(ψυχικές) περιστάσεις.
19/05 19:39  Frixos
Ιβάν Ίλλιτς στο περίφημο βιβλίο του «Deshooling Sosiety» γράφει « Τα εκπαυδευτικά ιδρύματα εξυπηρετούν μια κοινωνία οπόυ δεν υπάρχει. Όλοι μαθαίνουν πως ζούν έξω από το σχολείο. Μαθαίνουμε να μιλάμε . να σκεφτόμαστε,ν΄αγαπάμε, να αισθανόμαστε, χωρίς την παρεμβολή των δασκάλων και για τούτο να καταργηθούν τα σχολεία.
Ο Ψυχάρης έγραψε ότι το Έλληνικό Έθνος δύο γνώρισε ανηλέητους οχτρούς , τους Τούρκους και τους Δασκάλους.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει καταρρεύσει μαζί με το πολιτικό.

Να καταργηθούν λοιπόν τα σημερινά σχολεία και μαζί τους όλοι αυτού οι χαβιαροπαίψιοι που διετέλεσαν υπουργοί παιδείας, (α-παιδείας λέω εγώ),μήπως δούμε φώς στο τούνελ.

Ένας τρόπος υπάρχει:

«Στεριάς τε και των νήσων
Να σηκωθεί ο λαός,
Και στην δικαιοσύνη να σκύψη ο πολιτικός,
Ο λαός μας να γλυτώσει από την φρικτή πληγή
Που μας έχουν προκαλέσει όλοι τους οι πολιτικοί.

(Διασκευή από τον Θούριο του Ρ, Φεραίου»


19/05 20:55  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Αφελώς και ο γράφων συνοδεύει (εφέτος) τις Λύσεις των διαδοχικών Σειρών Ασκήσεων της <Μηχανικής των Ρευστών> με επιλεγμένα αποσπάσματα της "Κάρμεν".
Σήμερα: 5η Σειρά και...
"Pr&#232;s des remparts de S&#233;ville"
Metropolitan Opera 1987 - Agnes Baltsa as Carmen, Jos&#233; Carreras as Don Jose
http://www.youtube.com/watch?v=vZFEnRWtT0A&feature=related
19/05 23:37  Μαικήνας
Τουλάχιστον εσεις οι των θετικών επιστημών διαχειρίζεστε πρακτικά και σοβαρά ζητήματα. Αν δεν χτίσεις σωστά μια γέφυρα θα πέσει. Αν γεμίσεις με πίτουρα τα μυαλά χιλιάδων παιδιών αλλά απο την άλλη τους δόσεις μια πιστωτική κάρτα και μερικές χιλιάδες πόντους bonus τι θα γίνει;
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Είμαστε πτωχευμένοι. Αλλοι λένε "μας πτώχευσαν" κι άλλοι "πτωχεύσαμε"
Εκτός απο τα λεφτά τελείωσαν τα ψέματα, τα άλλοθι, τα ελαφρυντικά και οι συμψηφισμοί
Τα θύματα πολλά. Πάνω απ όλα οι άνθρωποι. Ακολουθούν οι θεσμοί και οι δομές.
Είναι όμως μόνο θέμα χρημάτων;
Είναι όμως θέμα δομών;
Ή είναι θέμα τρόπου σκέψης ;
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις