Τα χαΐρια μας εδώ.
Πολιτισμικό και κατ'ανάγκη πολιτικό παρατηρητήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Μαικήνας κατά κόσμο Γιώργος Λιγνός προερχόμενος απο τη γεννιά των μπουάτ και των πρώτων μαζικών φοιτητικών συνελεύσεων μετά τη δικτατορία, και ηθικός συναυτουργός σε πολλές απο τις ευγενείς πλάνες που κακοφόρμισαν με ευθύνη άλλων και μας έφεραν εδώ που φτάσαμε, πιστεύει σε όλα αυτά που μπορείτε να διαβασετε σε τουτο το βλογότοπο. Απεχθάνεται το ανεξέλεγκτο συναίσθημα αν και χολερικός απο φύση και φυσικά την καπηλεία του ανθρώπινου πόνου που οδηγεί τους πάσχοντες στην αγκαλιά των πάσης φύσης ψευδοπροφητών
Σύνδεσμοι


Η σύγκρουση των πολιτισμών, η τραγωδία του ΟΗΕ και η αμφισβήτηση του Διεθνούς δικαίου
1042 αναγνώστες
Σάββατο, 2 Απριλίου 2011
08:02

Η ΕΙΔΗΣΗ

Επτά αλλοδαποί εργαζόμενοι του ΟΗΕ στο Αφγανιστάν δολοφονήθηκαν στη βόρεια αφγανική πόλη Μαζάρ-ι-Σαρίφ μετά από διαδήλωση διαμαρτυρίας για τον πάστορα στις ΗΠΑ που έκαψε το Κοράνι, όπως ανακοίνωσε ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών. Σύμφωνα με την αστυνομία, δύο από αυτούς αποκεφαλίστηκαν.

Την εποχή της οριζόντιας πληροφόρησης όλα μαθαίνονται. Ο ρόλος του διαδικτύου  στην ταχύτατη μεταμόρφωση του κόσμου δεν έχει ακόμα κατανοηθεί.  Κάποτε μάθαινε ο κοσμάκης τι γίνεται στον κόσμο απο την τηλεόραση. Ο μηχανισμός της τηλεόρασης είναι ταυτόχρονα φίλτρο εκτός απο τις άλλες κακές πλευρές που του έχουν αποδοθεί.

Σήμερα η πληροφορία διαδίδεται οριζόντια και με μεγάλη ταχύτητα.

Δεν έχω λόγια να σχολιάσω τον πάστορα στις ΗΠΑ.  Προφανώς έκανε το show του για το ποίμνιό του. Οι απόψεις για ανώτερες η κατώτερες θρησκείες και πολιτισμούς είναι αυτές που αναδύονται μέσα και απο τις δύο πράξεις. Ο πάστορας και ο αφγανικός όχλος το ίδιο θεό πιστεύουν.

Απο εκείκαι πέρα είναι φανερό ότι η επίθεση στους εργαζομένους του ΟΗΕ φέρνει στο προσκήνιο μια  ανομολόγητη πραγματικότητα.

Το Διεθνές δίκαιο είναι εν πολλοίς πολιτιστικό κατασκέυασμα του Δυτικού κόσμου. Φυσικά και δεν είναι λογικό να ταυτίζουμε τον ΟΗΕ με τις Δυτικές χώρες.  Όμως οι εξαγριωμένοι Αφγανοί τούτο ακριβώς μας λένε. Όλοι εσείς και εμείς. Στη μέση το χάσμα της θρησκείας.

Οταν ο Samuel P. Huntington εγραφε το έργο του "Η Σύγκρουση των Πολιτισμών" πολλοί γέλασαν. Μίλησαν για σχέδια διαίρεσης του κόσμου και άλλα τέτοια.  Ίσως αυτό που προσπαθούσε να πεί, είναι αυτό που βλέπουμε μπροστά μας. Την ύπαρξη θεμελιωδών πολιτιστικών χαρακτηριστικών μέσα στα οποία είναι  και η θρησκεία, τα οποία χωρίζουν και δημιουργούν τις προϋποθέσεις βίαιων συγκρούσεων.

Όπως αυτή που είδαμε στο δραματικό περιστατικό.

Δυστυχώς όλο και συχνότερα ανακαλύπτουμε ότι υπάρχουν όρια σε αυτά που  πιστεύουμε. Ο κόσμος δεν είναι πλέον δεδομένος. Για κανέναν άνθρωπο και καμία δύναμη κρατική ή οικονομική.

Καλό Σαββατοκύριακο.

ΜΑΙΚΗΝΑΣ

Σχόλια

02/04 09:45  ks
Δεν ειναι θεμελιώδη ντε και καλά. Εμείς είμαστε που χρειαζόμαστε ενίοτε θεμελιώδεις διαφορές για να δικαιολογήσουμε θεμελιώδεις αντιφάσεις και παραλογισμούς.
Όπως γράφω και στο http://konstantin.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=30529&blid=496, αυτό που η κομμουνιστική βιβλιογραφία ονομάζει ιμπεριαλιστικός καπιταλισμός έχει ντυθεί σήμερα με τον ευγενή μανδύα της σχέσης δανειστών - δανειζόμενων, με πιθανούς μοχλούς τα διαφορών ειδών μνημόνια, τις οικονομικές ενώσεις, την αγορά ομολόγων και πιθανώς και τον ΟΗΕ. Αν κάποτε η εδαφική κατάκτηση ήταν απροκάλυπτη, τώρα γίνεται με συγκαλυμμένο τρόπο, αλλιώς θα κατέρρεε το επιχείρημα των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της δημοκρατίας, αυτών των ισχυρών μπαλαντέρ που συγκρατούν ζωντανή για τις απανταχού μάζες την καπιταλιστική ουτοπία.
02/04 09:55  nhad
Αγαπητέ Μαικήνα, καλημέρα.
Έχω αρκετά σημείο στο σημερινό κείμενο που με αφήνουν σε αμηχανία. Ο πάστορας έκανε κάτι γελοίο μεν, απολύτως επιτρεπτό δε στην κοινωνία στην οποία ζει. Αυτό μου θυμίζει τις αντιδράσεις των εδώ μουσουλμάνων για τον αστυφύλακα που υποτίθεται ότι έσκισε το κοράνι στην Αθήνα. Δεν εξετάζω αν πράγματι έγινε η πράξη. Με ενδιαφέρει μόνο ότι σήμερα στην Ελλάδα, το σκίσιμο του κορανιού ή της βίβλου, ο εξευτελισμός των εικόνων που είναι ιερές για κάποιους (βλέπε τη εικόνα της παναγίας σήμερα στο μπλογκ "εκτός των άλλων") όχι απλώς επιτρέπεται, αλλά προστατεύεται το δικαίωμα του οποιουδήποτε να το κάνει. Οι δε μουσουλμάνοι απειλούν οποιονδήποτε τολμήσει να το κάνει οπουδήποτε στον κόσμο. Είμαι βέβαιος ότι κανείς μπλόγκερ δε θα μπορούσε να διανοηθεί να κάνει κάτι αντίστοιχο για την εικόνα του μωάμεθ, ή αν το έκανε κανένα site δε θα το άφηνε για πολύ.
Υπάρχει μια θεμελιώδης διαφορά. Ο μεν πάστορας κάνει κάτι που μας κάνει να γελάμε (και εντάξει, εξοργίζει τους μουσουλμάνους, όπως εξοργίζονται και οι πιστοί χριστιανοί από την εικόνα του χριστού μέσα στα ούρα), οι αφγανοί όμως σκοτώνουν, και μάλιστα όχι τον πάστορα αλλά κάποιους τυχαίους άπιστους που έτυχε να βρεθούν κοντά τους. Πολλοί δε μουσουλμάνοι αντιδρούν βίαια και μάλιστα στη χώρα στην οποία ήρθαν παράνομα.
Πώς είναι δυνατόν να συγκρίνονται οι δύο πράξεις;
Έχετε δίκιο σε ένα πράγμα ότι θεμελιώδη χαρακτηριστικά όπως η θρησκεία δημιουργούν τις προϋποθέσεις βίαιων συγκρούσεων. Μόνο που θα πρέπει να εξειδικευτεί, για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η θρησκεία είναι το ισλάμ. Το δίπολο δεν είναι ισλάμ έναντι του χριστιανισμού, είναι ισλάμ έναντι όλων των υπολοίπων. Ναι έχω γνωρίσει (και έχω φίλους) πολύ ήπιους μουσουλμάνους, που είναι καλύτεροι άνθρωποι από πολλούς χριστιανούς ή μη, αλλά αυτό δεν αναιρεί τη πραγματικότητα, ότι σήμερα το ισλάμ αποτελεί απειλή για τις θεμελιώδεις ελευθερίες που έχουμε κατακτήσει.
"Όλοι εσείς και εμείς. Στη μέση το χάσμα της θρησκείας." Ας γίνουμε λοιπόν
02/04 09:56  nhad
...Ας γίνουμε λοιπόν πιο ακριβείς. Στη μέση το ισλάμ.
02/04 10:36  Μαικήνας
Αγαπητέ φίλε NHAD.
Σωστά τα όσα λές ιδίως για το θέμα του πάστορα. Μακριά απο εμάς σκέψεις για λογοκρισία.
Βέβαια όπως και με τοολοκάυτωμα των εβραίων υπάρχει μια διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην ελευθερία και την απαγόρευση. έχεις δικαίωμα να κριτικάρεις ή να αμφισβητίσεις (πχ το ολοκαύτωμα ή την έκτασή του) αλλά δεν έχειςδικαίωμα με την διατύπωσή σου να μοχλέυσεις πάθη που να θεσουν σε κίνδυνο την ελευθερία και τα διακαιώματα άλλων ανθρώπων. (πχ η Ισλαμοφοβία μετά το χτύπημα στους δίδυμους πύργους, κάθε αμερικανός πολίτης αραβικής καταγωγής κινδύνευε να θεωρηθεί ύποτος.)
Αυτά όμως στον Δυτικό κόσμο σε μεγάλο βαθμό αντιμετωπίζονται στα πλαίσια των δημοκρατικών θεσμών. Απο εκεί και πέρα το αν εξ ορισμού το ΙΣΛΑΜ αυτοτοποθετείται στην αντίπερα όχθη όλων των υπολοίπων ειλικρινά δεν ξέρω αν μπορούμε να το πούμε με βεβαιότητα.
Και σας το λέει αυτό ένας άνθρωπος που πιστεύει ότι στο πλέγμα των αξιώντου Δυτικού πολιτισμού υπάρχουν πολλά Χριστιανικά στοιχεία.
Είμαι δε απο αυτούς που πρόσφατα ασπάστηκαν την άποψη (μη πολιτικά ορθή) πως είτε το θέλουμε είτε όχι η Ευρώπη είναι λίγο πολύ και μια χριστιανική λέσχη. Ακριβώς επειδή δίνω μεγάλη σημασία στο πολιτιστικό - αξιακό υπόστρωμα.
02/04 10:48  Μαικήνας
Παρόλα αυτά το ζήτημα παραμένει αν το Ισλαμ τοποθετεί εαυτόν απένατι σε όλους τους άλλους.
Μην ξεχνάμε ότι και οι Δυτικοί στο παρελθόν κατακυρίευσαν τον κόσμο θεωρώντας ότι η υπεροχή του Χριστιανισμού τους έδινε το δικαιωμα.Μιλάωγια τον 15- 16 αιώνα
02/04 11:15  nhad
Συμφωνώ απολύτως. Δεν έχω ξεχάσει τις σφαγές υπέρ του Χριστιανισμού, που τόσο καλά περιγράφει ο Ροϊδης στην Πάπισσα Ιωάννα. Γι αυτό ας τονίσω λίγο περισσότερο το σήμερα, στο "σήμερα το ισλάμ αποτελεί απειλή για τις θεμελιώδεις ελευθερίες που έχουμε κατακτήσει".
Στην ουσία, αν σκεφτώ αυτόν τον ύμνο στην ελευθεριότητα που αποτελούν οι χίλιες και μία νύχτες (στην αγγλική μετάφραση του Sir Richard Burton ή ακόμη τη γαλλική μετάφραση του Mardrus , όχι τη λογοκριμένη που κυκλοφόρησε στα ελληνικά), ή τις τολμηρές τοιχογραφίες στα ανάκτορα του Ισπαχάν (όσες δεν κατέστρεψαν οι αφγανοί κατακτητές), ή ακόμη τους παλιούς ποιητές που έζησαν στο πρώιμο ισλάμ, μπορώ να πω ότι δυστυχώς το ισλάμ ακολούθησε την αντίθετη πορεία από το χριστιανισμό: από την ελευθεριότητα και την ανοχή, στην καταπίεση και τη μισαλλοδοξία.
02/04 14:47  Μαικήνας
Γνωρίζετε κανέναν συγγραφέα απο τη διεθνή βιβλιογραφία που να έχει μελέτήσει το ΙΣΛΑΜ και τις φάσεις ανάπτυξης του;
Νομίζω ότι έχει σχέση και με διάφορες δυναστείες αλλά και εθνότητες. Λόγου χάριν τι είδους ΙΣΛΑΜ θα δούμε απο την ανερχόμενη Τουρκία; Διότι είναι βέβαιο ότι σε λίγο θα πάψει να χτυπάει την πόρτα της Ευρώπης ζητώντας αλλά απαιτώντας και αργότερα απειλώντας.
Είναι άλλο το ΙΣΛΑΜ του ΙΡΑΝ και άλλο το ΙΣΛΑΜ του Περσικού κόλπου. Δεν είναι ενιαίο. Για όλα αυτά δεν ξέρουμε τίποτε.
02/04 17:31  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
1. Φίλτατε, "μου πήρες το θέμα της ανάρτησης από το στόμα"!..
2. Θα πρότεινα γενικώς να διαβάσουμε τα έργα του Yasmina Khadra http://fr.wikipedia.org/wiki/Yasmina_Khadra
κάποια έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά.
3. Μόλις προ ολίγου άλλαξα στο portal "των παιδιών μου" στο ΕΜΠ, όπως κάνω κάθε εξάμηνο. Το ακριβώς προηγούμενο ήταν <Γκράμσι>, το νέο <Τσάρλυ Τσεν>:
"Το μυαλό είναι σαν το αλεξίπτωτο, λειτουργεί καλύτερα όταν είναι ανοιχτό!"
Σύμπτωση ή όχι "κολλάει" στο σημερινό θέμα...
02/04 17:32  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
# άλλαξα το ρητό - ηλεκτρονική υπογραφή
02/04 17:47  Μαικήνας

Τριαντάφυλλε σε ευχαριστώ πολύ!
Yasmina Khadra λοιπόν ή στην πραγματικότητα άνδρας ονόματι Mohammed Moulessehoul, Αλγερινός ετών 55, πρωην αξιωματικός του στρατού (το γυναικείο ψευδώνυμο ήταν για λόγους αποφυγής της λογοκρισίας) είπε:
In an interview with the German radio station SWR1 [1] in 2006, Khadra said “The West interprets the world as it likes. It develops certain theories that fit into its world outlook, but do not always represent the reality. Being a Muslim, I suggest a new perspective on Afghanistan, on religious fanaticism and what I would call religiopathy. My novel, The Swallows of Kabul, gives readers in the West a chance to understand the core of a problem that they usually only touch on the surface. Because fanaticism is a threat for all, I contribute to the understanding of its causes and backgrounds. Perhaps then it will be possible to find a way to bring it under control.”

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
02/04 18:54  nhad
Λόγω ακριβώς της σημασίας του ισλάμ σήμερα, οι ισλαμικές σπουδές έχουν αναπτυχθεί πάρα πολύ. Το Amazon βγάζει 18.633 βιβλία που έχουν τη λέξη islam στον τίτλο τους! Βέβαια τα περισσότερα από αυτά αναφέρονται στο σημερινό ισλάμ, σε σχέση με τη Δύση ή με τις γυναίκες. Αρκετά όμως αναφέρονται στην εξέλιξή του από την αρχή ως σήμερα.

Προφανώς είναι ριζικά διαφορετικό το ισλάμ του Ιράν (το οποίο γνωρίζω αρκετά καλά) από το ισλάμ πχ της Σαουδικής Αραβίας (το οποίο γνωρίζω κυρίως από αφηγήσεις Ιρανών, Ινδών και Ευρωπαίων που το γνώρισαν). Τρομερή η διαφορά πχ στη θέση της γυναίκας, όσο και αν οι δυτικοί νομίζουν το αντίθετο.
02/04 20:13  ks
Μια καλη αρχη περι του ποσο σχετικες ειναι οι θρησκειες και ποσο χρησιμοποιουνται απο την κοσμικη εξουσια (δικαιωνοντας το Μαρξ) ειναι και ενα βιβλιο με τιτλο "στην τροχια του ενός Θεού", συγγγραφέας Παμπούκης (οχι ο συμβουλος του ΓΑΠ), οικος μου διαφευγει. Εκει υπαρχουν πολυ καλες συνοψες των βασικων σημειων και της Ιστοριας καθε θρησκειας.
02/04 20:41  Μαικήνας
ks ευχαριστώ για την πληροφορία
NHAD επίσης
02/04 22:13  orimos
Επιβεβαιώνουν ότι ορθά βρίσκονται εκεί οι Αμερικανοί Χρειάζονται βοήθεια έστω και με αυτόν τον τρόπο, Αργότερα μπορεί να γίνουν πολύ επικίνδυνοι. Ένα μόνο πολίτευμα υπάρχει, η Δημοκρατία.Αυτή μπορούμε να την βελτιώσουμε. Orimos
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Είμαστε πτωχευμένοι. Αλλοι λένε "μας πτώχευσαν" κι άλλοι "πτωχεύσαμε"
Εκτός απο τα λεφτά τελείωσαν τα ψέματα, τα άλλοθι, τα ελαφρυντικά και οι συμψηφισμοί
Τα θύματα πολλά. Πάνω απ όλα οι άνθρωποι. Ακολουθούν οι θεσμοί και οι δομές.
Είναι όμως μόνο θέμα χρημάτων;
Είναι όμως θέμα δομών;
Ή είναι θέμα τρόπου σκέψης ;
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις